درد بعد از عمل کیست تخمدان

لاپاراسکوپی یک شیوه جدید جراحی در رشته زنان است که در چند سال اخیر خیلی از متخصصین از این روش برای درمان استفاده می کنند. یک متخصص زنان خوب لازم است در این زمینه تبحر و تکنیک جراحی داشته باشد . در صورتی که لاپاراسکوپی توسط فردی با تجربه انجام شود می تواند درمان بسیار موفق و مفید باشد و جایگزین مناسب برای روش های قدیمی جراحی باز محسوب شود. یکی از سوالات شایع در میان افرادی که عمل لاپاراسکوپی انجام می دهند، این است که درد بعد از عمل کیست تخمدان چگونه است؟

این را هم بخوانید: درمان کیست تخمدان

درد بعد از عمل کیست تخمدان

طی عمل کیست تخمدان از گاز دی اکسید کربن استفاده می شود، که این گاز از طریق جدار شکم جذب می شود، اما بهتر است بدانید که گاز دی اکسید کربن پس از اتمام جراحی تخلیه می شود. ولی مقداری از این گاز ها در بین روده ها، قسمت زیر کبد و بالای شکم باقی می ماند. لازم است بدانید که این مقدار گاز باقی مانده توسط جدار شکم جذب می شود ولی آنچه باید بدانید این است که این مقدار گاز نهایتا 72 ساعت طول خواهد کشید تا جذب شود و در این فاصله ممکن است کمی روی جدار شکم تحریک کننده باشد و بیمار احساس درد کند.

یکی از مواردی که بیماران پس از عمل کیست تخمدان بایستی رعایت نمایید، گوش سپردن به توصیه های پزشکی می باشد. به طور معمول پس از مدت زمانی که از عمل لاپاراسکوپی می گذرد، متخصص زنان به بیمار توصیه می نمایید تا شروع به راه رفتن نمایید. قابل توجه است، زمانی که به بیمار اجازه راه رفتن داده می شود، فرد بایستی به توصیه دکتر زنان گوش سپارد و کاملا صاف شروع به راه رفتن نمایید.

عمل کیست تخمدان بسیار سودمند خواهد بود و با کمترین میزان استفاده از دست، چسبندگی های پس از جراحی و عوارض ناشی از آن که مهمترین آن عوارض ناباروری است، همراه خواهیم بود.

در حقیقت این راه رفتن به همراه تنفس های عمیق شکمی یا دیافراگمی سبب می شود تا باقی مانده گاز دی اکسید کربن از طریق گردش خون جذب و در نهایت از طریق ریه ها دفع شود.

در صورتی که فرد از راه رفتن و تنفس های عمیق شکمی اجتناب ورزد، باقی مانده گاز دی اکسید کربن در بدن به مدت یک تا چند روز سبب ایجاد احساس درد بعد از عمل کیست تخمدان روی شانه ها می شود و این تنها به دلیل تحریک اعصاب بدن به دلیل عدم دفع گاز بوده است.

کلام آخر

در نهایت باید بگوییم، عمل کیست تخمدان یک جراحی کم تهاجمی است که بدون هیچ گونه دخالت دست و برشی انجام می شود و در صورتی که بیمار به توصیه های متخصص زنان گوش سپارید و آن ها رعایت نمایید به کمترین میزان درد بعد از عمل کیست تخمدان مواجه خواهد بود.

یک پاسخ
  1. سلام من دوهفته پیش جراحی لاپاراتومی کیست سولید انجام دادم والان لک و خونریزی قطره در حد خیلی کم برای درد از شیاف استفاده میکنم آیا مشکلی نداره.
    و تاریخ شروع پریودم تغیر میکنه ؟هفته بعد باید پریود بشم