Search
Close this search box.
دکتر گیتی قیاسی

درمان خشکی واژن

خشکی واژن و یا آتروفی واژن از جمله مشکلات آزاردهنده ای ست که روزانه بانوان زیادی به این علت به مطب درمانی خانم دکتر گیتی قیاسی مراجعه می کنند از این رو مقاله ای مبنی بر افزایش آگاهی در مورد خشکی واژن آماده کردیم تا قدمی برای افزایش آگاهی بانوان سرزمینمان برداشته باشیم.

 

این را هم بخوانید : ارتباط لیزر موهای زائد و نازایی

 

خشکی واژن معمولاً در سنین یائسگی به علت کاهش هورمون استروژن رخ می دهد، اما گاهی ممکن است شرایط آب وهوایی نیز تأثیر بگذارد. خشکی واژن با خارش، سوزش در واژن همراه است. این گروه از بانوان هنگام رابطه جنسی احساس درد و سوزش و حتی خارش شدیدی دارند، از طرفی هنگام ادرار کردن ممکن است دچار سوزش شده و یا اختلالی در ادرار کردن آن ها رخ دهد. گاهی خشکی واژن به حدی ست که هنگام مقاربت جنسی، فرد دچار خونریزی می شود.

هنگامی که واژن خشک می شود، واژن فرد بسیار حساس شده و اگر این خشکی واژن ادامه یابد، به مرور زمان واژن بسیار حساس و شکننده طور می شود که نیاز به مراقبت و رسیدگی اساسی دارد زیرا با ضعیف شدن عضلات واژن، ممکن است فرد دچار افتادگی مثانه و گشاد شدن واژن و … شود.

تشخیص خشکی واژن

درمان خشکی واژن
هر چند که با یک معاینه واژینال عارضه خشکی واژن مشخص می شود اما گاهی پزشکان به دلایلی روش های تشخیصی حرفه ای تری را توصیه می کنند. در هنگام معاینه واژینال، دیواره های واژن رنگ پریده و گاهاً زخم و خونی هستند.

با آزمایش خون می توان مقدار هورمون استروژن خون را بررسی کرد و از کاهش آن مطلع شد.
آزمایش دیگر بررسی با سونوگرافی می باشد، که می توان ضخامت بافت ها را با آن بررسی کرد و از نازک شدن واژن و رحم آگاه شد.
آزمایش پاپ اسمیر، آزمایش پاپ اسمیر می تواند در سطح میکروسکوپی سطح بافت را بررسی کرده و به صورت تخصصی به آن بپردازد.
شرایط زندگی و تغییرات ایجاد شده در ناحیه ژنیتال نیزمی تواند در تشخیص پزشک شما مؤثر باشد.

درمان خشکی واژن


در اغلب موارد پس از مطمئن شدن از کمبود هورمون استروژن، پزشک هورمون استروژن را تجویز می کند و برخی داروهای مکمل را برای از بین بردن عوارض آزار دهنده خشکی واژن تجویز می کند. نکته حائز اهمیت در اینجا این است که مصرف خودسر استروژن بسیار آثار بدی دارد که حتما باید تحت نظر پزشک باشد. زیرا در برخی موارد استروژن بیشتر از مقدار مورد نیاز بدن، وارد بدن می شود و در نتیجه باعث سرطان پستان می شود.
کرم های موضعی می توانند در رفع خشکی واژن مؤثر باشند و علائم آزاردهنده آن را از بین ببرند. گاهی به جای کرم قرص های استروژنی و حلقه های واژینال برای ترمیم سلول های سطحی و رفع خشکی واژن تجویز می شود.
برخی شیاف های مهبلی نیز می توانند اثراتی شبیه هورمون استروژن گذاشته و سبب رفع خشکی واژن شوند.

و اما یکی از روش های نوین درمان خشکی واژن که امروزه در حال انجام است، لیزردرمانی می باشد، لیزردرمانی می تواند با اثر خود بر سلول های واژن باعث ترمیم و رفع خشکی واژن شود. از پیشرفته ترین و کاربردی ترین دستگاه های استفاده شده در مطب ها دستگاه لیزرمونالیزاتاچ می باشد که عملکرد فوق العاده ای در رفع بسیاری از مشکلات زنان دارد. از دیگر دستگاه های دیگر برای لیزردرمانی، لیزر ژولیت می باشد که اثر فوق العاده عالی ای در رفع خشکی واژن دارد.
سؤالات رایج در مورد خشکی واژن
من ارث سرطان دارم و نگرانم با مصرف استروژن برای رفع خشکی، مبتلا به سرطان شوم، در این حالت باید چکار کنم؟

مصرف هورمون استروژن به هر شکل باید زیر نظر پزشک باشد، همچنین می توان به کمک لیزر درمانی، خشکی واژن را برطرف نمود.

 

آیا دختران جوان نیز ممکن است دچار خشکی واژن شوند؟

بله، در هر سنی که باشید، هورمون استروژن در شما کاهش یابد، ممکن است دچار خشکی واژن شوید.

در هنگام رابطه جنسی، خشکی واژن بسیار باعث سوزش و آزار من می شود؟ راهکار چیست؟

می توان از روان کننده های فاقد استروژن و مرطوب کننده های واژینال برای سهولت رابطه جنسی استفاده نمود.

دکتر گیتی قیاسی

دکتر گیتی قیاسی

متخصص زنان، زایمان و لاپاراسکوپی بورد تخصصی جراحی زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز – موفق به کسب تمامی گواهیهای مرکز آموزش لاپاراسکوپی دانشگاه تهران

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

×
Telegram
ارتباط مستقیم با دکتر گیتی قیاسی