Search
Close this search box.

امکان بارداری بعد از لاپاراسکوپی؟!

یکی از روش های تشخیصی و درمانی که در بیماری های زنان مورد استفاده قرار می گیرد لاپاراسکوپی می باشد، در واقع این روش یکی از پرکاربردترین روش های جراحی می باشد که در درمان کیست تخمدان، آندومتریوز، چسبندگی های لوله رحمی، انسداد لوله رحمی مورد استفاده قرار می گیرد . افرادی که قرار است تحت این عمل جراحی قرار گیرند نگرانی در رابطه با این موضوع دارند که آیا امکان بارداری بعد از لاپاراسکوپی وجود دارد یا خیر؟

بارداری بعد لاپاراسکوپی

این نگرانی کاملا بی مورد می باشد زیرا در برخی از موارد لاپاراسکوپی در درمان ناباروری مورد استفاده قرار می گیرد بعنوان مثال در افرادی که بعلت انسداد یا چسبندگی لوله های رحمی قادر به حاملگی نمی باشند می توانند از این روش جراحی برای از بین بردن این چسبندگی و انسداد استفاده کنند و مشکل ناباروری را برطرف کنند.
در واقع امروزه لاپاراسکوپی، با درمان بیماری های زنان به درمان نازایی کمک می کند.

امکان بارداری بعد از لاپاراسکوپی

همانطور که گفته شده لاپاراسکوپی در درمان بیماری های مربوط به رحم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد . در زیر به برخی از شایعترین بیماری هایی که می توان با استفاده از جراحی لاپاراسکوپی به درمان آن پرداخت و نتایج خوبی را دریافت کرد اشاره شده است .
تشخیص و درمان چسبندگی و انسداد لوله های رحمی ( یکی از علل های ناباروری چسبندگی و انسداد لوله های رحمی می باشد که با استفاده از لاپاراسکوپی می توان به راحتی درمان کرد . )
خارج کردن کیست از رحم ( کیست تخمدان )

تشخیص و درمان چسبندگی آندومتریوز

طبق تحقیقات انجام شده در افرادی که تحت درمان بیماری های فوق با استفاده از لاپاراسکوپی قرار گرفته اند، امکان باردار شدن بسیار بالا می باشد . مدت زمانی که امکان بارداری بعد از درمان با استفاده از لاپاراسکوپی وجود دارد حدود 1 سال می باشد . زایمان طبیعی بعد از لاپاراسکوپی در صورتی امکان پذیر می باشد که بدن بعد از جراحی لاپارسکوپی به بهبودی کامل رسیده باشد . لازم است قبل از بارداری بعد از لاپاراسکوپی فرد آمادگی های لازم را داشته باشد که در ادامه مطلب به بیان این امادگی های ضروری می پردازیم .

نقش لاپاراسکوپی در بیماری های زنان

لاپاراسکوپی جزء عمل نمی باشد بلکه یک روش عمل کردن می باشد که از طریق یک لنز 1 سانتی متری و چند ابزار 5 میلی متری بدون اینکه وارد شکم شود و بدون اینکه شکم باز شود کلیه اعمال جراحی شکم و لگن انجام می شود در واقع این روش این امکان را می دهد بدون باز کردن شکم کلیه اعمال جراحی مثل برداشتن رحم – باز کردن چسبندگی ها – توده های لگنی – کیست ها و فیبروم ها و در بیماری مثل آندومتریوز که در واقع با کیست و یک کیست که می تواند با درد و چسنبگی همراه باشد می تواند کمک کند که در واقع این بیماری ها درمان شود.

البته لاپاراسکوپی هم می تواند به تشخیص برخی از بیماری ها بسیار کمک کند مثلا در ناباروری در تشخیص دلایل ناباروری در مواردی که توسط روش های دیگرهیچ دلیلی برای ناباروری در خانم مشاهده نشود با کمک لاپاراسکوپی می توان دلیل ناباروری را تشخیص داد.

موارد استفاده لاپاراسکوپی

در هر صورت این را باید گفت که لاپاراسکوپی نسبت به روش سنتی مزایای زیادی دارد.

  • بعد ازعمل درد کمتری احساس می شود
  • دوره نقاهت بیمار بسیار کوتاه تر می باشد
  • چسبندگی کمتری را بیمار به همراه خواهد داشت

و به همین ترتیب با توجه به اینکه شکم باز نمی شود و برش های کوچکی زده می شود از نظر زیبایی هم مورد توجه بیماران قرار می گیرد یکی از نکاتی که باید حتما مورد توجه قرار گیرد لاپاراسکوپی روشی است که باید تحت نظر جراح و متخصص زنان خوب با تجربه و مهارت بسیاری انجام شود.

لاپاراسکوپی روش بسیار خوبی در مقایسه با روش های سنتی باز کردن شکم می باشد . لاپاراسکوپی بعد از عمل هیچگونه چسبندگی ندارد و با درد و دوره نقاهت اندکی همراه می باشد بسیاری از جراحان و بیماران ترجیح می دهند که لاپاراسکوپی را نسبت به روش باز کردن شکم انجام دهند.

برقرار نکردن رابطه جنسی از نکات مهم بعد لاپاراسکوپی

نداشتن رابطه جنسی به مدت یک هفته بعد از جراحی لاپاراسکوپی توصیه می شود . در مواقعی که بعد از لاپاراسکوپی و بعد از گذشت این مدت زمان احساس درد و خونریزی داشتید حتما پزشک خود را مطلع سازید.

بررسی منظم سیکل قاعدگی

بعد از بارداری پس از لاپاراسکوپی، باید روند تخمک گذاری و سیکل قاعدگی مورد بررسی قرار گیرد.

سوالات متداول بارداری بعد از لاپاراسکوپی

دکتر گیتی قیاسی

دکتر گیتی قیاسی

متخصص زنان، زایمان و لاپاراسکوپی بورد تخصصی جراحی زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز – موفق به کسب تمامی گواهیهای مرکز آموزش لاپاراسکوپی دانشگاه تهران

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

×
Telegram
ارتباط مستقیم با دکتر گیتی قیاسی