لاپاراسکوپی رحم + راهنمای کامل

لاپاراسکوپی رحم یکی از روش‌های مناسب برای تشخیص و معاینه دقیق وجود ناهنجاری‌ها در ناحیه لگن به حساب می‌آید. این روش دارای مزایای بسیار زیادی برای بیماران است از جمله این مزایا می‌توان به احتمال خون ریزی و درد کمتر اشاره کرد. معمولاً خانم‌هایی که عمل باز رحم در آن‌ها به علت وزن بالا،  باعث ایجاد عفونت می‌شود، کاندیدهای بسیار خوبی برای جراحی لاپاروسکوپی رحم هستند.

لازم است پیش از انجام لاپاروسکوپی در خصوص دوران نقاهت و مراقبت‌های پس از عمل اطلاعات کافی را به دست آورید تا پس از عمل با مشکلی مواجه نشوید.

لاپاراسکوپی رحم چیست؟

لاپاراسکوپی رحم در واقع روشی است که در آن با استفاده از یک دوربین داخل شکم افراد توسط پزشک مورد بررسی و مشاهده قرار خواهد گرفت.

جراح با استفاده از این دوربین قادر به دیدن لوله‌ها، رحم و تخمدان‌ها خواهد بود. به علاوه مشاهده قسمت‌های دیگر بدن افراد همچون مثانه و روده‌ها نیز با استفاده از دستگاه لاپاروسکوپ امکان‌پذیر است.

به طور معمول لاپاراسکوپی برای بیماری‌های ناحیه لگن در خانم‌ها استفاده می‌شود که از جمله شایع‌ترین بیماری‌ها در این ناحیه می‌توان به کیست تخمدان، چسبندگی رحم و عفونت‌های زنانه اشاره کرد.

مزایای لاپاراسکوپی رحم

لاپاراسکوپی امروزه یکی از بهترین روش‌های درمانی برای جراحی تخمدان و رحم به حساب می‌آید. این روش دارای مزیت‌های بسیار زیادی بوده که از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از جراجی لاپاروسکوپی رحم به جای عمل جراحی باز، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• احتمال خون ریزی با استفاده از لاپاروسکوپی بسیار کم بوده در نتیجه افراد احتیاج به دریافت خون نخواهند داشت.
  • در این روش برش کوچک تری با چاقوی جراحی صورت می‌گیرد در نتیجه درد کمتر و زمان بهبودی زخم بسیار کوتاه‌تر است.
  • درد ناشی از عمل لاپاروسکوپی بسیار کم بوده بنابراین نیاز نیست بیمار مسکن‌های قوی استفاده کند.
  • لاپاراسکوپی رحم سبب کاهش خطر عفونت اندام‌های داخلی بدن خواهد شد.

کاندیدای لاپاراسکوپی رحم

در پاسخ به این سوال که چه کسانی کاندیدهای مناسبی برای جراحی لاپاراسکوپی رحم هستند، لازم است ذکر کنیم از این عمل برای جراحی برداشتن رحم، لاپاروسکوپی کیست تخمدان و تخمدان استفاده خواهد شد. از جمله مهمترین کاندیدهای این عمل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• افراد مبتلا به سرطان رحم
  • افراد مبتلا به سرطان سرویکس
  • افراد مبتلا به سرطان تخمدان
  • خانم‌هایی که وزن بالا دارند انجام عمل باز در آنها ضربه ایجاد عفونت می‌شود بنابراین کاندیدهای خوبی برای لاپاروسکوپی هستند.

عوارض لاپاراسکوپی رحم

لاپاروسکوپی رحم با این که دارای مزایای بسیار زیادی است، عوارض جانبی خاصی را نیز به همراه دارد. از جمله مهم‌ترین عوارض این بیماری می‌توان به تحریک پوستی و عفونت مثانه اشاره نمود. البته در برخی مواقع و به ندرت ممکن است در نتیجه لاپاروسکوپی رحم، عوارض جدی برای بیماران به وجود آید که این عوارض به شرح زیر هستند:

• آسیب به یکی از رگ‌های خونی داخل شکم، مثانه، روده، رحم و سایر ساختارهای لگنی
  • آسیب عصبی
  • واکنش‌های آلرژیک
  • چسبندگی
  • لخته‌های خون
  • مشکل در ادرار

شرایطی که خطر عوارض را افزایش می‌دهند عبارت‌اند از:

• سابقه جراحی قبلی در شکم و لگن
  • اضافه وزن
  • لاغری زیاد
  • آندومتریوز بیش‌ازحد
  • عفونت لگنی
  • بیماری مزمن روده
  • گازی که برای پر کردن حفره شکمی استفاده می‌شود، در صورت ورود به رگ خونی می‌تواند سبب بروز عوارض شود.

دوره نقاهت لاپاراسکوپی رحم

جراحی لاپاروسکوپی رحم دارای دوره نقاهت بسیار کوتاه و مراقبت‌های بسیار ساده‌ای است. اما اگر این مراقبت‌های ساده را جدی بگیرید و آنها را انجام دهید، به بهبودی شما کمک بسیار زیادی خواهد شد.

معمولاً پزشکان پیشنهاد می‌کنند در اولین روز پس از انجام جراحی لاپاروسکوپی، مقدار بسیار زیادی از مایعات را مصرف کنید. بیماران می‌توانند در این دوره از نوشیدنی‌های غیر الکلی، آب میوه و… استفاده نمایند.

لازم است تا ۴۸ ساعت پس از انجام جراحی لاپاراسکوپی از فعالیت‌های بدنی سنگین خودداری نمایید. همچنین در دو روز ابتدایی پس از این عمل امکان رانندگی برای افراد دارای محدودیت است.  محدودیت رانندگی به این سبب است که اثرات بیهوشی و خواب آلودگی ممکن است همچنان در فرد باقی مانده باشد.

افرادی که تحت جراحی لاپاروسکوپی رحم قرار گرفته باشند، می‌توانند پس از یک روز و با مصرف داروهای مسکن فعالیت‌های فیزیکی معمولی و روزمره خود را انجام دهند. اما همان طور که گفتیم باید از فعالیت‌های سنگین ورزشی خودداری کنند. از جمله دیگر کار‌های مهمی که لازم است بیماران در دوره نقاهت پس از جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• دو روز بعد از لاپاراسکوپی امکان استحمام برای افراد وجود دارد.
  • پس از گذشت دو روز از عمل جراحی افراد می‌توانند فعالیت‌های کاری خود را آغاز کرده به مدرسه و دانشگاه بازگردند.
  • برای شنا کردن و استخر رفتن لازم است بیماران تا بهبودی زخم‌های خود صبر کنند.
  • در دوره نقاهت مصرف آب مرکبات همچون آب پرتقال و گوجه فرنگی ممنوع است.
  • در روزهای ابتدایی پس از عمل بهتر است غذاهای نرم و سوپی استفاده شود.
  • پس از گذشت دو روز اول از لاپاروسکوپی، امکان استفاده از رژیم غذایی معمول وجود دارد.
  • توصیه می‌شود مصرف آب و مواد غذایی حاوی فیبر را افزایش دهید زیرا برخی از داروهای تجویز شده سبب ایجاد یبوست در بیماران خواهند شد.
  • پس از جراحی لاپاروسکوپی احساس درد در ناحیه شکم طبیعی خواهد بود اما اگر این درد شما را آزار دهد، می‌توانید از مسکن‌ها استفاده کنید.
  • عوارض خفیفی همچون تب، درد در ناحیه شانه‌ها پس از انجام این عمل طبیعی هستند.
  • لازم است بدانید که بخیه‌های این عمل احتیاج به کشیدن نداشته و پس از یک هفته جذب خواهند شد.
  • بهتر است در دوره نقاهت به خوبی استراحت کنید تا بدن شما بتواند توان و نیروی خود را بازیابد.

پرسش‌های متداول لاپاراسکوپی رحم

1. آیا لاپاراسکوپی رحم باعث عوارض جانبی می‌شود؟
    • خیر، لاپاراسکوپی رحم به طور کلی کم خطر و با کمترین عوارض جانبی همراه است.
  2. چه بیماری‌هایی با استفاده از لاپاراسکوپی رحم درمان می‌شوند؟
    • لاپاراسکوپی رحم در درمان بیماری‌های زنانه مانند فیبروم رحم، عفونت‌های تخمدان و اندومتریت مؤثر است. همچنین، در اختلالات گوارشی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  3. آیا هزینه لاپاراسکوپی رحم با برنامه‌های بیمه پوشش دارد؟
    • بسیاری از بیمه‌ها هزینه لاپاراسکوپی رحم را پوشش می‌دهند. اما برای اطمینان از این موضوع، بهتر است با بیمه خود تماس بگیرید.
  4. چه مدت زمانی پس از لاپاراسکوپی رحم به بهبودی کامل می‌رسیم؟
    • زمان بهبودی پس از لاپاراسکوپی رحم بستگی به نوع بیماری و جراحی انجام شده دارد. اما بطور کلی، بیشتر افراد در چند هفته پس از جراحی بهبودی کامل را تجربه می‌کنند.
  5. آیا لاپاراسکوپی رحم برای افراد مسن مناسب است؟
    • بله، لاپاراسکوپی رحم معمولاً برای افراد مسن نیز امکان‌پذیر است، اما تصمیم پزشک بر اساس وضعیت سلامت فرد اتخاذ می‌شود.

سخن پایانی

اگر شما نیز از دسته افرادی هستید که به دلیل وجود ناهنجاری‌هایی در لگن خود ملزم به انجام لاپاراسکوپی رحم هستید، باید بدانید که این روش تشخیصی و درمانی بسیار عالی بوده و مزایای بسیاری دارد.