لوگو دکتر گیتی قیاسی
Search
Close this search box.
دکتر گیتی قیاسی

درمان آندومتریوز لگن با لاپاراسکوپی

آندو متریوز امروزه از بیماری های شایع در خانم هاست و تعریف ان به زبان ساده دجود سلول های لایه ی داخلی رحم  (اندومتر)در خارج از رحم است.در این بخش در مورد درمان آندومتریوز لگن با لاپاراسکوپی علت،علایم،عوارض،تشخیص، درمان لاپاراسکوپی و دارویی و پیگیری بعد از درمان اندومتریوز به طور مختصر توضیح داده می شود.

علت اصلی اندو متریوز هنوز مشخص نیست واز بین علل مختلفی که برای ان مطرح شده برگشت جون قاعدگی از طریق لوله های رحمی به داخل حفره لگن طرفداران بیشتری دارد.

علایم اندومتریوز

  • دردهای لگنی شایع ترین علامت اندومتریوز است که معمولا در زمان پرید تشدید می شود. درد اغلب ناشی ازچسبندگی ویا خونریزی از این ضایعات می باشد.
  • اختلالات ادراری به صورت تکرر ادرار، نیاز به تخلیه ی سریع ادرار و گاهی تخلیه دردناک می باشد.
  • ناباروری نیز از علایم شایع اندومتریوز می باشد.
  • سایر علایم : یبوست،خستگی و ….

عوارض اندومتریوز:

چسبندگی های داخل لگن و کیست های حاوی مایع شکلاتی تخمدان از عوارض شایع اندومتریوز هستند.

تشخیص اندومتریوز:

مهمترین روش تشخیص اندومتریوز لاپاروسکوپی است که با استفاده از دوربین های مخصوص داخل شکم را می بینیم.قبل از انجام لاپاروسکوپی مغمولا سونوگرافی وگاها MRIانجام میشود ولی منفی بودن این بررسی ها اندومتریوز را رد نمی کند و در صورتی که علایم بیمار به نفع اندومتریوز باشدانجام لاپاراسکوپی ضروری است.

درمان آندومتریوز لگن با لاپاراسکوپی

درمان اندومتریوز

هنوز درمان قطعی برای اندومتریوز وجود ندارد و اغلب هدف، درمان علامتی بیماری است.

برای درمان ناباروری  روش لاپاروسکوپی بهترین درمان است که توسط دوربین ها ووسایل مخصوص می توان اندومتریوز را تشخیص داد و کیست های تخمدان را در حدامکان  بدون اسیب رساندن به نسج تخمدان برداشت وچسبندگی ها را ازاد کرد.در درمان اندومتریوز لاپاروسکوپی نسبت به چراحی باز ارجح است زیرا احتمال چسبندگی مجدد بعد از عمل بسیار کاهش می یابد.

در مواردی که بیمار قصد بارداری ندارد برای کاهش درد می توان از داروهای هورمونی و ضد التهاب استفاده کرد که البته در این مورد هم نظرات متفاوت است و بسیاری از جراحان با روش لاپاروسکوپی و برداشتن ضایعات موافقند.

پیگیری بعد از درمان اندومتریوز

بعد از درمان اندومتریوز همواره احتمال عود وجود دارد و برای بررسی ان استفاده از سونوگرافی و بررسی علایم بیمار مفید است.

نکته ی مهم این است که جراحی اندومتروز بایستی توسط فرد ماهر ودوره دیده در این زمینه انجام شود وگرنه موجب بروز عوارض جبران ناپذیری می شود.

دکتر گیتی قیاسی

دکتر گیتی قیاسی

متخصص زنان، زایمان و لاپاراسکوپی بورد تخصصی جراحی زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز – موفق به کسب تمامی گواهیهای مرکز آموزش لاپاراسکوپی دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا