لوگو دکتر گیتی قیاسی
Search
Close this search box.
دکتر گیتی قیاسی

تشخیص نازایی با لاپاراسکوپی

امروزه لاپاراسکوپی بعنوان یک روش تشخیصی و درمانی کم تهاجمی در کنار سایر روشهای کمک باروری در درمان زوجهای نابارور اهمیت ویژه ای پیدا کرده است و پزشکان فوق تخصصی ناباروری و آی وی اف ، بخوبی و با مهارت از لاپاراسکوپی در روند درمان بیماران خود استفاده میکنند.

در واقع پزشک متخصص نازایی با رویکردی هدفمند جهت حفظ باروری و حفظ عملکرد سیستم تولید مثل خانم ، جراحی لاپاراسکوپی را مورد استفاده قرار می دهد. در مواردی که ناباروری زنان در اثر التهاب لگنی و چسبندگی ایجاد شده باشد ، جراحی لاپاراسکوپی باعث بهبود عملکرد اعضای تولید مثلی مخصوصا تخمدان و لوله ها شده و در روند درمان ناباروری ، بسیار کارامد و مؤثر می باشد.

تشخیص نازایی با لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی یکی از روشهای تشخیصی ارزشمند و بسیار کارامد برای تشخیص علل نازایی بوده و بسیاری از پزشکان فوق تخصص ناباروری بصورت هدفمند جهت ارزیابی مشکلات ناباروری زوجها از آن بهره میگیرند.هدف جراح زنان از لاپاراسکوپی ، بررسی حفره لگن ، رحم ، لوله ها ی فالوپ و تخمدانهاست.

تشخیص نازایی با لاپاراسکوپی

1- بررسی لوله های فالوپ:

در مواردی که در هیستروسالپنگوگرافی ، انسداد لوله فالوپ گزارش میشود بایستی جهت تأیید آن از لاپاراسکوپی استفاده کرد . به این طریق که توسط دستیار جراح ، ماده آبی رنگی از طریق واژن و سرویکس با فشار وارد حفره رحم و سپس وارد لوله ها میشود. جراح زنان از طریق مانیتور ورود ماه رنگی از داخل لوله را مشاهده میکند و با اینکار هم باز بودن مسیر لوله و هم عملکرد و تحرک لوله بررسی می گردد.همچنین چسبندگی لوله به دیواره لگن ، تخمدان و یا رحم مشاهده میشود.در صورت انسداد شدید انتهای لوله یا هیدروسالپنکس ، لوله نمای سوسیسی شکل پیدا میکند .حاملگی خارج رحم یا حاملگی لوله ای نیز توسط لاپاراسکوپی بخوبی قابل رؤیت است.

2- بررسی تخمدانها:

مشاهده نمای ظاهری تخمدان از نظر وجود کیست ، نمای پلی کیستیک داشتن ، کوچکی و اتروفیک بودن تخمدان ، نقاط اندومتریوز در سطح تخمدان ، کیست اندومتریوما ، چسبندگی به اعضای مجاور و…. و در صورت لزوم انجام اقدامات جراحی.

3- بررسی رحم:

اگر در عکس رنگی رحم ، رحم سپتوم دار و یا رحم دوشاخ مطرح شود ، جراح فوق تخصص زنان و نازایی برای افتراق دقیق انها از هم ، لاپاراسکوپی انجام میدهد. همچنین سایر ناهنجاریهای مادرزادی رحم مانند رحم تک شاخ و انواع آن و نیز سایر مشکلات مربوطه بخوبی با لاپاراسکوپی قابل بررسی هستند در این موارد معمولا لاپاراسکوپی به همراه هیستروسکوپی انجام میگردد.

4- ارزیابی حفره لگن :

حفره لگن نیز از نظر وجود چسبندگی ها ، وجود مایع در آن و مهمتر از همه نقاط اندومتریوز در پشت مثانه ، دیواره لگن ، پشت رحم و روی تخمدانها به وسیله لاپاراسکوپی قابل ارزیابی است.

چه افرادی تحت لاپاراسکوپی تشخیصی قرار میگیرند؟

پزشک فوق تخصص نازایی و آی وی اف ، در روند تشخیص و یا درمان زوجهای نابارور ممکن است در موارد زیر ، گزینه لاپاراسکوپی را به شما پیشنهاد دهد:

  • ناباروری غیر قابل توجیه ( مواردی که اسپرم طبیعی ، لوله ها باز و تخمک گذاری نرمال وجود دارد ولی بارداری اتفاق نمی افتد)
  • دیس منوره و دردهای لگنی
  • شک به اندومتریوز
  • تأیید یافته های عکس رنگی رحم
دکتر گیتی قیاسی

دکتر گیتی قیاسی

متخصص زنان، زایمان و لاپاراسکوپی بورد تخصصی جراحی زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز – موفق به کسب تمامی گواهیهای مرکز آموزش لاپاراسکوپی دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا